Žáci se postupně seznamují se základy pro pochopení ekonomických jevů a procesů, s podstatou fungování tržní ekonomiky. Získají přehled o tržním systému, o výrobních faktorech, o koloběhu peněz v ekonomice. Seznamují se se základním článkem ekonomiky – podnikem, s jeho založením, právními formami, předpoklady pro jeho fungování a se základními podnikovými činnostmi od zabezpečení vstupů přes hlavní činnost až po výsledky hospodaření. Získávají přehled o výrobní a prodejní činnosti výrobních podniků a o činnostech obchodních podniků. V rámci pochopení jednotlivých podnikových činností jsou seznámeni s marketingem, zásobováním, hospodařením s dlouhodobým majetkem a lidskými zdroji. Nedílnou součástí je tematika bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. Pochopí význam správného řízení podniku. V oblasti finančního trhu rozvíjí u žáků kompetence k efektivnímu hospodaření s finančními prostředky, žáci se orientují v nabídce bankovních produktů, dovedou posoudit rizika získání úvěru a další možnosti nakládání s penězi (pojištění, investování, obchodování s cennými papíry). Žáci se seznamují s podstatou a strukturou celého národního hospodářství, je jim objasněna úloha státu v tržní ekonomice, význam mezinárodního obchodu a integrace a globalizace.
Doporučená literatura:
Užitečné odkazy ke studiu:
Žáci se seznámí se systémem práva u nás, pochopí základní právní pojmy a projdou jednotlivá právní odvětví. Zkusí si na celé řadě praktických příkladů zpracovat jednoduché typy smluv a výklad odborného textu. Daří se zvát zajímavé hosty z praxe a pravidelně navštěvujeme jednání okresního soudu.
Doporučená literatura:
- Právo pro střední školy – Radovan Ryska, Monika Puškinová, vydal Eduko
- Základy pro neprávníky – Michal Spirit
- Základy pro neprávníky – Jana Horáková
- PRÁVO PRO STŘEDNÍ ŠKOLY A VOŠ – JUDr. Petr Hradil
Užitečné odkazy ke studiu:
Cílem předmětu daně je poskytnutí základního přehledu v oblasti daňové problematiky v ČR s důrazem na daň z příjmu a daň z přidané hodnoty. Žáci získají jednak celkový přehled o soustavě daní, jednak se seznámí s jednotlivými daňovými zákony. Žáci jsou vedeni k samostatnému uvažování a hodnocení ekonomických jevů, naučí se rozumět odborné terminologii a orientovat ve vybraných daňových přiznáních. Poznatky z předmětu daně využijí pro rozhodování při podnikatelské činnosti i v soukromém životě. Žáci se seznamují s potřebou dalšího vzdělávání a prohlubování svých znalostí studiem odborné literatury, neboť v oblasti daní často dochází k legislativním změnám.
Doporučená literatura:
Užitečné odkazy ke studiu:
Cílem předmětu účetnictví je rozvíjet ekonomické myšlení žáků. Žáci jsou vedeni k samostatnému uvažování a hodnocení ekonomických jevů, naučí se pracovat pečlivě, přehledně a soustavně, kontrolovat výsledky své práce. Žáci získají schopnost hodnotit údaje získané v účetnictví a poznatky využívat pro rozhodování při podnikatelské činnosti.
Žáci si osvojují vědomosti a dovednosti potřebné pro zpracování ekonomických informací a efektivní hospodaření s finančními prostředky. Učivo je zaměřeno na poznatky dlouhodobého charakteru, aby se žáci po ukončení studia správně orientovali v podmínkách praxe. Žáci se seznamují s potřebou dalšího vzdělávání a prohlubování svých znalostí studiem odborné literatury, neboť v oblasti účetnictví a daní často dochází k legislativním změnám.
- Učivo 2. ročníku se zabývá podstatou účetnictví. Žáci se seznámí se základními principy účetnictví, strukturou majetku a zdrojů jeho financování. Seznámí se s účetními doklady, účetními knihami a zvládnou základy účtování na syntetických účtech.
- Učivo 3. ročníku objasňuje účtování zásob, dlouhodobého majetku, finančního majetku, zúčtovacích vztahů, kapitálových účtů a účtování nákladů a výnosů.
- Učivo 4. ročníku se zabývá problematikou účetní uzávěrky a účetní závěrky. Na závěr se žáci seznámí s manažerským účetnictvím.
Doporučené literatura:
Učebnice účetnictví pro střední školy a veřejnost – Pavel Štohl
zakládají v rámci vzdělávacího programu Junior Achievement, která je součástí
mezinárodní neziskové organizace JA Worldwide. V rámci školní výuky si žáci
vyzkouší skutečné podnikání ve studentské firmě. Založí vlastní firmu, sestaví
podnikatelský záměr, zvolí název, logo a vyberou si vedení. Během roku pak v
kontrolovaných podmínkách podnikají. Tento praktický learning-by-doing program
má za cíl rozvinout schopnost studentů pracovat v týmu, komunikovat,
samostatně organizovat a rozhodovat, nést odpovědnost.
Součástí výuky je také teoretické i praktické seznámení s náležitostmi podnikání
fyzických osob, především s daňovou evidencí. Žáci si osvojí základní principy
evidování v písemné podobě, ale především v programech na PC.
V prvním ročníku se studenti naučí psát všemi deseti v programu ZAV. Náplň druhého ročníku bude o psaní všemi deseti v náročnějších podmínkách, dále se žáci seznámí s obsahem ČSN písemností 01 6910. Ve třetím ročníku se budou věnovat stylizaci a úpravě obchodních písemností.
Program ZAV je velmi dobře propracovaná zajímavá forma výuky řízená počítačem, takže žáci nepotřebují učebnici. Každý má vlastní soubor, ve kterém postupuje individuálně svým tempem. Program je pro žáky motivující a vede je postupně ke zvládnutí celé klávesnice. Webové stránky programu ZAV.
Učebnice pro předmět :
Domácí výuka:
- ČSN 01 6910
- časopis Rozhledy (k nahlédnutí u vyučujících PEK a ITE)
- časopis Enter – v elektronické podobě
V rámci 1. ročníku si žáci vytvoří uživatelský náhled na hardware a software osobního počítače. Získají znalosti o základních principech fungování PC a naučí se pracovat v OS Windows. Dále začnou zdokonalovat své znalosti ze ZŠ v problematice MS Office. Získají povědomí o práci v síti a její základním nastavení. V rámci 2. ročníku žáci prohloubí znalosti a dovednosti v MS Office tak, aby se byly schopni uplatnit v budoucím zaměstnání. Dále získají základní návyky v oblasti zabezpečení a ochrany dat. 3. ročník je zaměřen především na počítačovou grafiku, tvorbu a střih videa a na základní povědomí o algoritmech, databázích a tvorbě webových stránek. Ve 4. ročníku žáci opakují vše, co je potřeba oprášit k maturitní zkoušce z tohoto předmětu.
Doporučená literatura:
Učební materiály:
- Odkaz k samostudiu – Obsahuje všechna probíraná témata předmětu informační technologie.
- Návod na práci s kancelářským balíkem Office
- Fotografie a video:
- Tvorba webu:
- Bezpečnost na internetu:
- Algoritmizace
- Generátor citací
Další informace, zdroje a materiály k předmětu naleznete zde.
účetnictví v praktickém provedení. Žáci aktivně zpracovávají účetnictví
podnikajících právnických osob na počítači pomocí účetního softwaru.
Vyhotovují, třídí, vyhodnocují a zpracovávají účetní doklady v agendách
pokladna, banka, závazky, majetek, zásoby a mzdy.
Výuka tohoto předmětu probíhá v elektronickém účetním programu Pohoda, který
mají studenti během výuky k dispozici.
Užitečným zdrojem informací pro vás během studia i po něm může být tento
portál:
Doporučená studijní literatura:
Obchodní provoz pro SOU – Mojmír Novotný
Cílem předmětu je naučit žáky pracovat s pojmy z bankovnictví, orientovat se v bankovním sektoru a jeho činnostech, průběžně sledovat aktuální dění v oblasti a prakticky aplikovat poznatky při řešeni ekonomických problémů – realizace platebního styku, vhodně investovat volné finanční prostředky nebo je získat formou úvěrů za přijatelných podmínek. Pojišťovnictví je dynamicky rozvíjející se odvětví a znalosti z této oblasti umožní žákovi dobrou orientaci na pojišťovacím trhu, výběru vhodného produktu a diverzifikace rizika ztráty zdraví, majetku a financí. To vše vyžaduje vysoký stupeň odborných znalostí, které mohou získat v rámci tohoto předmětu pro svůj osobní i profesní život = finanční gramotnost.
Doporučená literatura:
Bankovnictví (Základy bankovnictví), Alena Lochmannová, ComputerMedia 2018
Užitečnými internetovými zdroji pro vás během studia i po něm mohou být tyto portály: